Zabawy logopedyczne

Wiosna to czas porządków. Pan Języczek robi w swoim domku generalne sprzątanie. Posprzątajmy z nim, do dzieła!
Porządki pana Języczka
- Pan Języczek jest wielkim czyściochem. Codziennie maluje sufit w swoim domu. (Przesuwaj szeroki język po podniebieniu górnym w przód i w tył.)
- Po malowaniu jest straszny bałagan. Pan Języczek wymiata śmieci z podłogi. (Przesuwaj język po podniebieniu dolnym, nie „wychodź” poza zęby)
- Teraz Języczek myje okna (oblizuj językiem górne, a następnie dolne zęby)
- Język cieszy się, że ma w domu czysto. Skacze jak sprężynka. (Przyklej cały, szeroki język do podniebienia górnego i otwieraj buzię, widać wtedy wędzidełko podjęzykowe, oderwij język od podniebienia).
- Po sprzątaniu Języczek udał się na wycieczkę konną. (Kląskaj w bardzo wolnym tempie).
- Języczek je kolację (naśladuj żucie)
- Na koniec dnia myje zęby (oblizuj dolne i górne zęby, zwłaszcza wewnątrz, naśladuj płukanie buzi)
- Nasz przyjaciel kładzie się spać – (ziewnij i rozciągnij język leżący swobodnie w jamie ustnej tak, aby jego boki dotykały zębów trzonowych.)
A teraz drogie dzieci zobaczcie, jaki porządek ma w swojej szafie bohaterka załączonego wierszyka.
Wymawiajcie na głos nazwy– ubrań, które znajdują się w szafie. Zastanówcie się, w których słowach występuje głoska szumiąca (np. sz,cz), w których sycząca (s). Pamiętajcie o prawidłowym ułożeniu języka przy wymowie – język jest zawsze schowany za zębami. Przy wymowie głosek szumiących, czubek języka podnosi się pod górne zęby, usta są zaokrąglone. Przy wymowie głosek syczących język jest schowany za dolnymi zębami, a wargi rozciągnięte, jak w uśmiechu.
„Szafa” (Anna Jama-Wach – z portalu „Mimowa”)
Posłuchaj, jaki porządek mam w swojej szafie.
Na miejsce wkładam wszystko, za co złapię.
Na trzeciej półce, od lewej strony
Szalik leży równo złożony.
Na samym dole, po prawej stronie
Kalosze żółte są postawione.
Nad kaloszami, w koszyku w kropy
Leżą skarpetki oraz rajstopy.
Na wąskiej półce, po lewej stronie
Sztruksowe spodnie są ułożone.
W dolnej szufladzie apaszka szara
Miejsca znalazła tam co nie miara.
Na samym środku, w równiutkim rządku
Koszule wiszą. Nie tracąc wątku –
W głębokiej szufladzie, tuż pod sztruksami
Szelki i muszki leżą z paskami.
Wciśnięta w kącik, ten z prawej strony,
Wełniana czapka stroszy pompony.
Po prawej stronie wiszą sukienki,
Po lewej zaś płaszcz taki wielki.
I taki porządek mam w swojej szafie.
Czy ktoś się jeszcze w mej szafie połapie?
Ćwiczcie mowę, powodzenia! Pozdrawiam Was serdecznie! Wasza logopeda Katarzyna Mazur :)
Zmiana terminów rekrutacji

UWAGA!
Ze względu na decyzję MEN o czasowym zamknięciu placówek oświatowych ogłoszone wcześniej terminy rekrutacji ulegają przesunięciu. Poniżej obowiązujące terminy:
L.p. |
Czynności postępowania rekrutacyjnego |
Terminy |
1. |
Składanie wniosków wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie przez kandydata warunków i kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym. |
od 20 kwietnia 2020 r. od godz. 15.00 do 1 czerwca2020 r. do godz. 15.00 |
2. |
Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do przedszkola i dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym, w tym dokonanie przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej czynności, o których mowa w art. 150 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe. |
od 5 czerwca 2020r. |
3. |
Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych. |
19 czerwca 2020 r. godz. 15.00 |
4. |
Potwierdzenie przez rodzica kandydata woli przyjęcia elektronicznie po zalogowaniu się do konta utworzonego podczas rejestracji kandydata |
do 24 czerwca 2020 r. do godz. 15.00 |
4. |
Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych. |
26 czerwca 2020 r. godz. 15.00 |
Gry i zabawy wspierające rozwój mowy dziecka

Artykuł naszej wspaniałej Pani Kasi, zachęcamy do lektury!!!
Jednym z najczęstszych pytań, które słyszę od przedszkolaków, uczęszczających na zajęcia logopedyczne jest : „Proszę pani, a będzie dzisiaj jakaś gra?” I prawie zawsze odpowiadam: „Tak!”
Dzieci uwielbiają gry planszowe, kochają rywalizację i oczywiście chcą wygrywać. A ja z chęcią wykorzystuję ten fakt, ponieważ zajęcia są o wiele ciekawsze, gdy są przeprowadzane w formie zabawy.
Obecnie na rynku istnieje bardzo dużo gier i zabaw logopedycznych, wspierających rozwój komunikacji, poprawiających wymowę, ale także kształtujących słuch fonemowy, niezbędny do nauki czytania i pisania. Są to gry planszowe wzbogacone materiałem obrazkowym oraz specjalnymi logopedycznymi zadaniami czy zagadkami, domina i loteryjki logopedyczne, gry dźwiękowe do kształtowania percepcji słuchowej.
O wspaniałych właściwościach planszówek nie muszę chyba pisać. Po pierwsze doskonalą umiejętności matematyczne, gdyż dziecko uczy się liczyć do sześciu, a wprowadzając dwie kostki nawet do dwunastu i do tego uczy się dodawać. Po drugie - licząc pola, można uwrażliwiać dziecko, aby poprawnie wymawiało trudne głoski, a jest ich w naszych cyfrach trochę, chociażby w takich jak trzy, cztery, sześć – i już mamy aspekt logopedyczny. Po trzecie – wspólne granie z całą rodziną, wspaniale wszystkich zbliża i doskonale zastępuje inną ulubioną przez dzieci, acz mniej zalecaną formę spędzania czasu, czyli gry komputerowe.
Nie musimy od razu wydawać pieniędzy, aby zagrać z dzieckiem w grę logopedyczną. Możemy ją zrobić sami albo wspólnie z dzieckiem – wtedy zabawa będzie jeszcze lepsza. Wystarczy narysować tor wyścigowy, podzielony na pola albo wykorzystać do tego celu zwykłego „chińczyka”. Grę należy wzbogacić obrazkami i np. zadaniami albo zagadkami do ćwiczeń wymowy i zabawa gotowa.
Oto propozycje wyrazów do ćwiczeń poprawnej wymowy głosek szumiących i syczących oraz do różnicowania tych głosek. Na planszy rysujemy lub naklejamy obrazki (albo piszemy wyrazy): szalik, samochód, szafa, samolot, szachy, sałata, szufelka, sum, szelki, ser, szuflada, sukienka, koszyk, pasek, mysz, ananas. Uzupełniamy je zadaniami, np. kląskaj jak konik, obliż językiem zęby i podniebienie, wypychaj językiem policzki, parskaj.
Życzę udanej i owocnej zabawy!
Katarzyna Mazur - logopeda