GDY KOMPUTER STAJE SIĘ NIEBEZPIECZNY

Komputer w domu jest świetną pomocą w rozwoju dziecka, podłączony do niego Internet stwarza tysiące możliwości. Używając go dziecko uczy się i ćwiczy ważne dla niego umiejętności. Korzystanie z niewłaściwych stron i programów może zagrażać psychice dziecka.
Komputer staje się wygodnym pretekstem dla zapracowanych rodziców żeby nie zajmować się dzieckiem. Rodzice często uważają, że jeśli ich pociecha jest w domu i siedzi przed ekranem komputera, to nic złego się nie dzieje. Gorzej, jeśli przy komputerze spędza za dużo czasu. Taki sposób relaksu niesie za sobą różne zagrożenia. Zazwyczaj zaczyna się niewinnie od prostych gier zręcznościowych. Dla starszych dzieci kończy się - fascynacją Internetem. Niektóre dzieci komputer wciąga tak bardzo, że muszą szukać pomocy u psychologa. Uzależniają się najczęściej te dzieci, których rodzice zajęci robieniem kariery poświęcają im zbyt mało czasu. Kupując komputer, liczą na to, że maszyna wychowa za nich dziecko. Tymczasem komputer tak jak inna zdobycz techniki, potrafi być niebezpieczny.
Dziecko zagrożone uzależnieniem od komputera nie potrafi dozować sobie czasu spędzonego przed ekranem. Ma wtedy problemy z koncentracją uwagi, cierpi na bóle głowy i oczu. Częste zmiany obrazu, agresywna muzyka towarzysząca grom wprowadza dziecko w stan podniecenia.Dziecko ma tendencję do utożsamiania się z bohaterami gier komputerowych. Jeśli zbyt długo siedzi przed ekranem,może stracić rozeznanie, kim jest i w jakiej żyje rzeczywistości.
Pozostawiony sam z komputerem nie uczy się nawiązywania kontaktów z ludźmi i radzenia sobie w grupie. Taka sytuacja bardzo często prowadzi do uzależnienia od komputera. Nie musi tak być, gdyż komputer to naprawdę pożyteczny sprzęt trzeba tylko odpowiednio go używać.
Aby uchronić swoje dziecko przed nałogiem należy:

  • Zwracać baczną uwagę na programy używane przez dziecko. Przy ich kupowaniu szukać oznaczeń dotyczących wieku użytkownika.
  • Pamiętać o tym, że sam komputer nie jest niczym złym. To użytkownicy decydują czy korzystają z niego w sposób korzystny lub niekorzystny.
  • Konsekwentnie stosować zasadę; najpierw obowiązki potem komputer.
  • Bezwzględnie ograniczać czas spędzony przy komputerze w zależności od wieku dziecka.
  • Częściej zapraszać do domu koleżanki i kolegów. W towarzystwie trudniej popaść w nałóg.
  • Zawsze mieć czas na rozmowy z dzieckiem.

mgr Łucja Tyrpa