Przedszkole nr 15 w Koszalinie

'Wszystkiego co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat'

Robert Fulghum.

Trudny wybór

Może za kilka miesięcy po raz pierwszy poślesz dziecko do przedszkola, a może chodzi tam już kolejny rok. Tak czy inaczej, pewnie czasami się zastanawiasz, czy to dobre miejsce dla twojego malucha. Chcielibyśmy ci pomóc w dokonaniu takiej oceny.

Czytaj

Nasze atuty

Wszystkich pracowników Przedszkola obowiązuje przestrzeganie "Procedury dotyczącej bezpieczeństwa i zdrowia dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu."
Wysoko kwalifikowana kadra, która stale podnosi poziom swoich kwalifikacji
Ekologia
Jesteśmy przedszkolem o profilu ekologicznym.
Zaplecze
Dobrze wyposażone sale, dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym

Dziecko też ma swoje prawa!

Prawa te wyznaczają miejsce dziecka w rodzinie, społeczeństwie i państwie, dają dziecku specjalne uprawnienia, które mają mu zapewnić odpowiednie warunki do życia i pełnego rozwoju jego osobowości oraz możliwości pozytywnej samorealizacji i współtworzenia losu..

Czytaj

CO SŁYCHAĆ W PRZYRODZIE?

W przyrodzie mamy zimę. Na pewno astronomiczną (22.XII-21.III) ale raczej nie klimatyczną, bo średnie dobowe temperatury powietrza w dalszym ciągu nie spadają poniżej 0 °C.

Niskie temperatury – bardziej przypominające późną jesień niż zimę, wilgoć zamiast mrozu, dość częste opady deszczu zamiast śniegu i niezamarznięte wody stojące to obraz składający się na tegoroczną zimę. Tradycyjnie roślinność jest pozbawiona liści (za wyjątkiem dębów i grabów oraz roślin wiecznie zielonych i iglastych), których gruba mokra warstwa leży na ziemi, niestety- nie pokrytej śniegiem… Cała przyroda, naturalna dla danej szerokości geograficznej, jest dobrze przystosowana do warunków zimowych:

  1. zwierzęta potrafią zdobywać pokarm,
  2. zwolnić swój metabolizm
  3. lub przenieść się w cieplejsze miejsce.

Odleciały już nasze ptaki wędrowne (bociany, gęsi, rudziki…), a przyleciały te z krajów zimniejszych (jemiołuszki, gile, myszołowy…).

Zwierzęta zmiennocieplne (bezkręgowce, płazy, gady) zapadły w zimowy sen (hibernują), gdy temperatura spadła poniżej 0.C. Stałocieplne ssaki zapadające w sen zimowy, czasem przebudzają się, gdy temperatura zbytnio się obniży i szukają sobie cieplejszej kryjówki, ale w tym roku im to raczej nie grozi…

Śpią już susły, świstaki, borsuki, jeże, nietoperze, myszy, chomiki, ślimaki a także owady, niektóre w kokonach-jak motyle. I oczywiście – niedźwiedzie!

Przyroda śpi… jednak nie cała…

Ssaki przywdziały zimowe futro, o gęstszych i dłuższych włosach, zdecydowanie jaśniej ubarwione, a zimujące ptaki mają upierzenie wzbogacone o ciepły i miękki puch. Prowadzą teraz aktywne życie, walcząc z głodem, zimnem, mrozem i śniegiem, w czym pomagają im zgromadzone w organizmie tłuszcze, zapasy przygotowane w różnych kryjówkach i dobra kondycja.

Temperatura i grubość pokrywy śnieżnej mają wielki wpływ na szanse przetrwania gatunków. Kiedy pokrywa śniegu jest gruba, łatwiej przeżyć gryzoniom, a gdy niewielka – roślinożernym, drapieżnikom i ziemno-wodnym.

Niektóre gatunki zmieniają dietę na zimowa (np. korę i gałęzie drzew) lub siedlisko (np. nad strumyki i rzeki, gdy zamarzną wody stojące) a inne łączą się w stada (dziki i jeleniowate). Te, które nie przetrwają stają się pożywieniem pozostałych...

Zwierzęta radzą sobie z zimą. Tak było przez wieki. Coś jednak zmieniło sie na gorsze! Od momentu, kiedy człowiek zaczął niszczyć środowisko naturalne zmniejszyły się żerowiska, zanikają niektóre gatunki zwierząt i roślin… Z tego powodu zwierzęta niejednokrotnie potrzebują teraz pomocy ludzi ale pomocy mądrej i konsekwentnej! W przeciwnym razie zwierzęta:

  1. „rozleniwiają się" i uzależniają od człowieka, a gdy ten nie dostarczy im pożywienia nie potrafią go już tak skutecznie zdobyć same, więc giną;
  2. zaprzestają migracji (np. łabędzie) i giną, przymarzają wraz ze zbiornikiem wodnym;
  3. zarażają się różnego rodzaju chorobami lub stają łupem drapieżników w karmnikach i paśnikach a więc także giną;
  4. chorują z powodu pożywienia niedostosowanego do ich organizmów, zepsutego lub zawierającego konserwanty lub zwykłą sól i ostatecznie – giną!

Pomoc jednak bywa potrzebna!

Satysfakcja z ważnego i celowego działania, przyjemność z obcowania z przyrodą, pogłębianie wiedzy, praktyczna lekcja ekorozwoju i właściwie udzielona pomoc, to rzeczywiste efekty mądrego i systematycznego działania na rzecz zwierząt.

Pomaga na pewno:

  1. sadzenie roślin, których owoce i nasiona są naturalnym pokarm dla ptaków (jarzębinę, czarny bez, głóg) oraz pozostawianie na zimę niektórych chwastów (osty, bylica), których nasiona stanowią pokarm dla wielu gatunków;
  2. pozostawienie kupek liści dla jeży, aby mogły z nich zbudować sobie zimowe legowisko;
  3. budowa karmników dla ptaków, zabezpieczonych przed drapieżnikami, deszczem i wiatrem, z wysuwanym dnem, umożliwiającym łatwe utrzymywanie go w czystości oraz zaopatrzonym w czystą, świeżą i niezamarzniętą wodę;
  4. powieszenie kawałka słoniny dla sikorek (surowej, niesolonej i nieprzyprawionej) i zdjęcie go, gdy temperatura wzrośnie powyżej zera bo inaczej szybko się popsuje;
  5. właściwy pokarm dla lokalnych gatunków ptaków, najlepiej taki sam, jakim żywią się w normalnych warunkach i dostarczany systematycznie od późnej jesieni do początku wiosny;
  6. dokarmianie kotów oraz zapewnienie im ciepłego schronienia, ponieważ są naszym skutecznym sprzymierzeńcem w walce z gryzoniami.

W razie problemów czy wątpliwości można poprosić o pomoc:

  1. leśników,
  2. koło łowieckie,
  3. koło ochrony przyrody,
  4. towarzystwo ornitologiczne.

Na zakończenie pamiętajmy:

Decydując się pomoc zwierzętom, musimy być świadomi odpowiedzialności za nasze działania bo realnie wpływamy na ich życie.

Opracowała: Bogumiła Wiśniewska

Nasze osiągnięcia!

  • Zielony Certyfikat
     
  • Dnia 10 listopada 2009.r. w Bibliotece Narodowej w Warszawie odbyła się uroczystość wręczania Zielonych Certyfikatów I i II stopnia.

  • Czytaj

  • Zielona Flaga
     
  • "Zielona Flaga" to międzynarodowy tytuł, który nadawany jest placówkom oświatowym na całym świecie w ramach Programu Eco-Schools.

  •  
  • Promotor Ekologii
     
  • WYRÓŻNIENIE dla Przedszkola nr 15 w Narodowym Konkursie Ekologicznym.

  • Czytaj

  • Młody Menager Środowiska
  • W roku szkolnym 2008/2009r. i 2009/2010r. Przedszkole brało udział w ogólnopolskim programie Młody Menager Środowiska 2.

  • Czytaj

Warto odwiedzić

  • Ptasia Gospoda

    Ptasia Gospoda

    W ramach ubiegania się o Zielony Certyfikat przystąpiliśmy do realizacji przedsięwzięcia pt: "Ptasia gospoda pod rokitnikiem".

    Ptasia Gospoda

  • Recykling

    Recykling

    W przedszkolu podejmowane są liczne inicjatywy o charakterze ekologicznym.

    Recykling

  • 1