ZDROWE NAPOJE. CO TO TAKIEGO?

Lato, gorąco... i chce się pić.

Co pić i jak, żeby być zdrowym?

Na te i podobne pytania spróbuję odpowiedzieć w tym artykule.

Czym jesteśmy?

Około 70% naszego ciała to woda! Każda część naszego ciała (nawet kości) przypominają w swojej budowie nasiąknięte wodą gąbki, które utrzymują ją wewnątrz za pomocą bardzo dobrze zorganizowanej struktury, zbudowanej przede wszystkim z białek.

Poprzez nawilżenie woda  utrzymuje tkankę w całości przez długie lata. Komórki ciała ulegają ciągłej przebudowie, podczas której korzysta się właśnie z wody, tworzącej odpowiednie napięcie i trwałość komórek, tkanek i nawet kości! Przypomina to „„przemianę” gipsu, kiedy z miękkiego proszku pod wpływem wody powstaje twarda, trudna do zniszczenia masa.

Jaką rolę gra woda?

  • Wspomaga procesy trawienne, wchłanianie oraz eliminację ubocznych produktów przemiany materii, np. usuwania toksyn z jelit i nerek.
  • Reguluje i utrzymuje temperaturę ciała.
  • Nawilża stawy i tkanki, także gałki oczne i błony śluzowe.
  • Krew to system transportowy organizmu: przenosi składniki odżywcze po całym organizmie, krew składa się w około 92% z wody..
  • Soki trawienne i wydzieliny w organizmie także składają się prawie całkowicie z wody (układ pokarmowy produkuje około 1,7 litra śliny dziennie!).

Woda jest zatem istotnym elementem zdrowej diety.

Pijemy przynajmniej sześć szklanek wody o pojemności dwustu czterdziestu mililitrów dziennie. Nasz organizm jest zaprogramowany na przyjmowanie płynu w postaci naturalnej wody, która bez wątpienia jest najlepszym napojem. Jest pozbawiona kalorii i usprawnia każdy proces zachodzący w organizmie. Odwodnienie obniża naszą wytrzymałość.

Jak pić wodę?

  • Regularnie, małymi łykami i w małych porcjach. Niewielkie ilości wody są wchłaniane w większym stopniu do tkanek i nie ulegają szybkiemu wydaleniu. Najprostszym sposobem jest trzymanie wody zawsze w pobliżu: na biurku, w torebce, w samochodzie…
  • Szklanka wody wypita 20-30 min. przed posiłkiem zmniejsza apetyt(informacja ta może się przydać odchudzającym się).
  • Nie należy pić wody w trakcie posiłków, ponieważ zmniejsza to stężenie enzymów trawiennych i utrudnia trawienie.
  • Dzień najlepiej jest zaczynać i kończyć szklanką wody, aby uzupełnić ubytek wody jaki ma miejsce podczas snu (przez oddychanie i pocenie się).

Jeśli nie przepadasz za czystą wodą:

  • Wodę gazowaną lub niegazowaną można wybierać kierując się własnym gustem, bo naprawdę dla zdrowego człowieka nie ma to znaczenia.. Wody gazowane wzmagają jednak łaknienie a u dzieci mogą powodować wzdęcia.
  • Herbaty ziołowe można pić w nieograniczonych ilościach.
  • Można wzbogacić smak wody, dodając do niej plasterek cytryny, pomarańczy, liść mięty czy natkę pietruszki.
  • Napoje izotoniczne mają taki skład minerałów, witamin i węglowodanów, który uzupełnia tylko niedobory powstałe przy dużym wysiłku fizycznym (jazda na rowerze, ćwiczenia na siłowni). Nie grożą przedawkowaniem. Mogą być pomocne w upalne dni, gdy z potem traci się dużo wody i minerałów.
  • W zdrowym odżywianiu dobrym źródłem wody są też warzywa, owoce i soki z nich wyciskane.
  • Dorośli mogą także pić nie więcej niż około czterech filiżanek kawy lub herbaty.
  • Zalecane w diecie dzieci i młodzieży 3-4 porcje produktów mlecznych to kolejny zdrowy sposób nawadniania organizmu.
  • Warto też jadać zupy, które oprócz dostarczania wody zmniejszają ilość kalorii zjedzonych w drugim daniu.
  • Wino, jak każdy alkohol, jest opcjonalne. Jeśli pijemy alkohol, nie pozwalajmy sobie na więcej niż jeden drink dziennie w przypadku kobiet oraz dwa drinki dziennie w przypadku mężczyzn.

Nie poleca się:

  • Słodzonych napoi i soków, gdyż zawierają sporo pustych kalorii i nie nawadniają nas w takim stopniu co woda naturalna. Dodatkowa duża ilość cukru lub sztucznych słodzików, barwników i konserwantów nie jest warta ich picia.
  • Napoi energetyzujących, bo zawierają w swym składzie m.in. kofeinę, taurynę, karmel oraz duże ilości cukru. Napoje te są przeznaczone wyłącznie dla dorosłych, w niewielkich ilościach i nie za często.

 

Zatem zachęcam: PIJMY WODĘ NATURALNĄ!

Bogumiła Wiśniewska