Przedszkole nr 15 w Koszalinie

'Wszystkiego co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat'

Robert Fulghum.

Trudny wybór

Może za kilka miesięcy po raz pierwszy poślesz dziecko do przedszkola, a może chodzi tam już kolejny rok. Tak czy inaczej, pewnie czasami się zastanawiasz, czy to dobre miejsce dla twojego malucha. Chcielibyśmy ci pomóc w dokonaniu takiej oceny.

Czytaj

Nasze atuty

Wszystkich pracowników Przedszkola obowiązuje przestrzeganie "Procedury dotyczącej bezpieczeństwa i zdrowia dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu."
Wysoko kwalifikowana kadra, która stale podnosi poziom swoich kwalifikacji
Ekologia
Jesteśmy przedszkolem o profilu ekologicznym.
Zaplecze
Dobrze wyposażone sale, dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym

Dziecko też ma swoje prawa!

Prawa te wyznaczają miejsce dziecka w rodzinie, społeczeństwie i państwie, dają dziecku specjalne uprawnienia, które mają mu zapewnić odpowiednie warunki do życia i pełnego rozwoju jego osobowości oraz możliwości pozytywnej samorealizacji i współtworzenia losu..

Czytaj

Temat zajęć: Podróżujemy z wodą – 3 stany skupienia wody.

Grupa: 5- i 6-latki

Cele główne:

  • Poszerzanie wiedzy o wodzie, jej stanach skupienia i występowaniu na Ziemi.
  • Poznawanie obiegu wody w przyrodzie.
  • Ćwiczenie umiejętności wnioskowania o zjawiskach przyrodniczych na podstawie własnych obserwacji i doświadczeń.

Cele operacyjne:

  • potrafi określić właściwości wody, lodu i pary
  • potrafi wymienić 3 stany skupienia wody,
  • potrafi wyciągać wnioski na podstawie przeprowadzonych doświadczeń,
  • stosuje samodzielnie zasady bezpiecznego eksperymentowania,

Pomoce dydaktyczne:

  • Wiersz Marii Terlikowskiej „Przygody Kropli Wody”, ilustracje do wiersza, plansza „Obieg wody w przyrodzie, szklane naczynie, czajnik z wrzątkiem, pojemniki z wodą, lód, zimny talerzyk, miseczka, magnetofon, płyta Vivaldiego „4 pory roku”.

 

Przebieg zajęć:

1. Słuchanie wiersza ilustrowanego obrazkami.

Dzieci słuchają pełnej wdzięku i humoru oraz pisanej klasycznym wierszem historii dla najmłodszych o przemianach wody w przyrodzie, dzięki czemu podróżuje od głębin ziemi, poprzez rzeki, morza, domy aż do chmur, by powrócić znów na ziemię.


2. Omówienie treści wiersza przy użyciu planszy „Obieg wody w przyrodzie”.

Dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela, dotyczące obiegu wody w przyrodzie i pokazują to na planszy.

Obieg wody w przyrodzie:

Płynna woda, która nie ma określonego kształtu, przy odpowiednio niskiej temperaturze zamarza, zwiększając swoją objętość. Staje się ciałem stałym- lodem, który jest lekki i pływa po powierzchni wody.

Woda cały czas paruje, szczególnie mocno wtedy, gdy jest gorąco i zamienia się wtedy w bezbarwny, niewidoczny gaz - parę wodną. Wysoko ponad ziemią, gdy będzie odpowiednio zimno zamieni się w grad i śnieg, które spadną na ziemię, by w końcu znowu zamienić się w płyn.


3. Zabawa kreatywna przy muzyce Vivaldiego „4 pory roku”.

Dzieci otrzymują po 1 chustce niebieskiej, którą ilustrują muzykę i opowiadanie. Nauczyciel opowiada przygody kropli wody, dostosowując tempo opowiadania do muzyki a dzieci, zamienione w kropelki, podróżują poprzez 3 stany skupienia wody.


4. Doświadczenia z wodą lodem i parą.

Przeprowadzenie i omówienie przeprowadzonych doświadczeń. Umożliwienie dzieciom samodzielnego prowadzenia zabaw badawczych, zgodnie z ustalonymi zasadami bezpieczeństwa.

DOŚWIADCZENIE „WŁAŚCIWOŚCI WODY”:

Zabawy badawcze z wodą w różnych stanach skupienia, podczas których dzieci poznają właściwości wody, ćwicząc postrzeganie zmysłowe:

  • dotykiem: wyczuwanie różnic temperatur wody i lodu, siły strumienia wody z różnych naczyń; twardości i miękkości itp.;
  • wzrokiem: obserwowanie kropli wody umieszczonej na folii (przezroczystość bezbarwność), zachowanie wody w przezroczystym naczyniu (ruch wirowy, falowanie) oraz lodu pod wpływem siły;
  • smakiem: degustacja wody i lodu,;
  • słuchem: słuchanie, jakie woda wydaje dźwięki przy chlapaniu, uderzaniu dłonią w powierzchnię itp.

DOŚWIADCZENIE „PARA I DESZCZ”:

Nauczyciel wlewa do naczynia gotującą się wodę i przykrywa ją talerzykiem. Unosząca się do góry para tworzy „chmury pary”. Pod wpływem zimnego talerzyka para skrapla się na jego dnie a następnie opada na dno naczynia.

DOŚWIADCZENIELÓD I WODA”:

Obserwowanie zachowania kawałka lodu podczas topnienia. Proponowanie i wypróbowywanie wpływu różnych czynników na tempo topnienia. Przygotowanie i włożenie do zamrażarki pojemnika z rozmrożona wodą, w celu ponownego zamrożenia.


5. Ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce: „Magiczna woda” wg M. Montessori

Dzieci siedzą w kole i obserwują uspokajanie się wody w naczyniu położonym pośrodku nich, starając się ja naśladować i również się wyciszyć.

Następnie podają sobie miseczkę, starając się, aby ruchy były spokojne a woda nie wylała się.

Na koniec wszyscy zamykają oczy a nauczyciel opuszcza kroplę wody na ich dłonie. Ten kto poczuje dotyk kropli , może otworzyć oczy ale opuszcza zabawę dopiero po ukończeniu jej przez wszystkich i oficjalnym lecz cichym poleceniu nauczycielki

 

Nasze osiągnięcia!

  • Zielony Certyfikat
     
  • Dnia 10 listopada 2009.r. w Bibliotece Narodowej w Warszawie odbyła się uroczystość wręczania Zielonych Certyfikatów I i II stopnia.

  • Czytaj

  • Zielona Flaga
     
  • "Zielona Flaga" to międzynarodowy tytuł, który nadawany jest placówkom oświatowym na całym świecie w ramach Programu Eco-Schools.

  •  
  • Promotor Ekologii
     
  • WYRÓŻNIENIE dla Przedszkola nr 15 w Narodowym Konkursie Ekologicznym.

  • Czytaj

  • Młody Menager Środowiska
  • W roku szkolnym 2008/2009r. i 2009/2010r. Przedszkole brało udział w ogólnopolskim programie Młody Menager Środowiska 2.

  • Czytaj

Warto odwiedzić

  • Ptasia Gospoda

    Ptasia Gospoda

    W ramach ubiegania się o Zielony Certyfikat przystąpiliśmy do realizacji przedsięwzięcia pt: "Ptasia gospoda pod rokitnikiem".

    Ptasia Gospoda

  • Recykling

    Recykling

    W przedszkolu podejmowane są liczne inicjatywy o charakterze ekologicznym.

    Recykling

  • 1