Przedszkole nr 15 w Koszalinie

'Wszystkiego co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat'

Robert Fulghum.

Trudny wybór

Może za kilka miesięcy po raz pierwszy poślesz dziecko do przedszkola, a może chodzi tam już kolejny rok. Tak czy inaczej, pewnie czasami się zastanawiasz, czy to dobre miejsce dla twojego malucha. Chcielibyśmy ci pomóc w dokonaniu takiej oceny.

Czytaj

Nasze atuty

Wszystkich pracowników Przedszkola obowiązuje przestrzeganie "Procedury dotyczącej bezpieczeństwa i zdrowia dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu."
Wysoko kwalifikowana kadra, która stale podnosi poziom swoich kwalifikacji
Ekologia
Jesteśmy przedszkolem o profilu ekologicznym.
Zaplecze
Dobrze wyposażone sale, dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym

Dziecko też ma swoje prawa!

Prawa te wyznaczają miejsce dziecka w rodzinie, społeczeństwie i państwie, dają dziecku specjalne uprawnienia, które mają mu zapewnić odpowiednie warunki do życia i pełnego rozwoju jego osobowości oraz możliwości pozytywnej samorealizacji i współtworzenia losu..

Czytaj

Scenariusz z zakresu edukacji ekologicznej

Temat: Jak możemy pomóc rzece? – rozmowa na podstawie wiersza J. Papuzińskiej pt. ,,Chora rzeka”.

Wiek: 4- latki

Cele:

  • Ukazanie różnicy między „chorą” (zanieczyszczoną) a „zdrową” (czystą) rzeką.
  • Zachęcanie do dbania  o czystość otoczenia, w którym żyjemy
  • Wyjaśnienie dzieciom pojęcia: „zanieczyszczenia”

Metody:

  • Czynne
  • zadań stawianych do wykonania
  • samodzielnych doświadczeń dziecka
  • ćwiczeń utrwalających nabyte umiejętności
  • Słowne
  • rozmowy
  • objaśnienia i instrukcje
  • żywe słowo

Formy:

  • Indywidualna
  • Grupowa
  • Zbiorowa

Środki dydaktyczne: gazety, opakowania po jogurtach, szary papier, kolorowe ilustracje, papierki po cukierkach, nagranie z szumem rzeki, worek na śmieci, sylwety drzew, kwiatów, motyli, ptaków.

 Przebieg:

I.

Prowadząca wyjaśnia dzieciom, co to jest woda i w jakich zbiornikach występuje. Zwraca uwagę na znaczenie wody w przyrodzie i w życiu człowieka.

II.

W sali znajduje się ułożona z gazet rzeka. Wkoło niej porozrzucane są różnego rodzaju śmieci – opakowania po jogurtach, puste pudełka, pogniecione gazety. Nauczycielka czyta dzieciom  wiersz J. Papuzińskiej „Chora rzeka”:

 „Chora rzeka”

Śniła się kotkowi rzeka,

wielka rzeka, pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka.

Jak tu pusto!

Drzewo uschło…

cicho tak –

ani ptak,

ani ważka, ani komar, ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak,

ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis „Zakaz kąpieli”

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka, czeka, czeka…

 

1. Rozmowa na podstawie wiersza:

  • Dlaczego w rzece i wokół niej nic nie było?
  • Kto przyczynił się do zanieczyszczenia rzeki?
  • Kto może wyleczyć rzekę z kłopotów?
  • Co my ludzie możemy zrobić, aby rzeka była zdrowa?

2. Sprzątanie terenu wokół „rzeki”. Prowadząca zajęcie zaprasza dzieci do zabaw w „rzece” i pyta co trzeba zrobić, żeby te zabawy były przyjemne. Włącza muzykę. Zadaniem dzieci jest uprzątnięcie „rzeki” i terenu wokół niej zanim skończy się piosenka. Sama chodzi wśród dzieci trzymając duży worek, do którego dzieci wrzucają śmieci. Po skończonej pracy proponuje dzieciom zabawę ruchową (przeskakiwanie przez rzeczkę, pokazywanie różnych stylów pływania).

3. Co czuje „chora”, a co „zdrowa” rzeka?

Nauczycielka prosi wybrane dzieci, aby wyobraziły sobie, co mogła czuć czysta rzeka ,,zdrowa”, a co brudna rzeka ,,chora” i dlaczego?

4. Praca plastyczna w grupach. Nauczycielka dzieli dzieci na dwie grupy i  rozdaje   arkusze szarego papieru z „czystą” i „brudną” rzeką. Zadaniem pierwszej grupy jest naklejanie na arkuszu wokół czystej rzeki drzew, kwiatów, ptaków i motyli, zaś drugiej – naklejanie różnego rodzaju śmieci – wyciętych z gazet puszek, opon, butów, opakowań oraz innych zanieczyszczeń.                                           

Nasze osiągnięcia!

  • Zielony Certyfikat
     
  • Dnia 10 listopada 2009.r. w Bibliotece Narodowej w Warszawie odbyła się uroczystość wręczania Zielonych Certyfikatów I i II stopnia.

  • Czytaj

  • Zielona Flaga
     
  • "Zielona Flaga" to międzynarodowy tytuł, który nadawany jest placówkom oświatowym na całym świecie w ramach Programu Eco-Schools.

  •  
  • Promotor Ekologii
     
  • WYRÓŻNIENIE dla Przedszkola nr 15 w Narodowym Konkursie Ekologicznym.

  • Czytaj

  • Młody Menager Środowiska
  • W roku szkolnym 2008/2009r. i 2009/2010r. Przedszkole brało udział w ogólnopolskim programie Młody Menager Środowiska 2.

  • Czytaj

Warto odwiedzić

  • Ptasia Gospoda

    Ptasia Gospoda

    W ramach ubiegania się o Zielony Certyfikat przystąpiliśmy do realizacji przedsięwzięcia pt: "Ptasia gospoda pod rokitnikiem".

    Ptasia Gospoda

  • Recykling

    Recykling

    W przedszkolu podejmowane są liczne inicjatywy o charakterze ekologicznym.

    Recykling

  • 1