SCENARIUSZ
GRUPA WIEKOWA: 6 latki (miesiąc czerwiec)
TEMAT: CHCEMY, ABY NASZA ZIEMIA BYŁA CZYSTA.
PASOWANIE NA MŁODEGO PRZYJACIELA PRZYRODY.
CELE OGÓLNE:
- KSZTAŁTOWANIE POSTAWY OBROŃCY ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO.
- UŚWIADAMIANIE DZIECIOM NIEBEZPIECZEŃSTW, JAKIE MOGĄ ZAGRAŻAĆ ŚRODOWISKU PRZYRODNICZEMU ZE STRONY CZŁOWIEKA.
- ROZWIJANIE MYŚLENIA PRZYCZYNOWO – SKUTKOWEGO.
- KSZTAŁTOWANIE POSTAW PROEKOLOGICZNYCH.
- PROWADZENIE DZIAŁAŃ W ZESPOLE.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- zna i rozumie pojęcie ekologia,
- czyta proste wyrazy(dzieci chętne i już czytające),
- rozwiązuje zagadki,
- wypowiada się na określony temat,
- potrafi ciałem, ruchem wyrazić nastrój muzyki,
- wie, w jaki sposób należy dbać o przyrodę,
- chętnie i aktywnie uczestniczy w zajęciu,
POMOCE: ( obrazki planety Ziemia – zdrowej i chorej, magnetofon, płyta CD, doniczki, ziemia i różne nasiona drzew, łopatki, woda ).
PRZEBIEG ZAJĘCIA.
- Powitanie gości : p. Dyrektor, przedstawiciela LOP, rodziców.
- Powitanie przez p. Ziemię. Witajcie kochane dzieci. Przybyłam dzisiaj do Was z zaproszeniem do wspólnej zabawy. Wiem o waszych różnych działaniach przyrodniczych. Choć niewiele macie lat, ale już kochacie ten cudowny świat i będziecie o niego dbać. Na początek zobaczcie co tu mam.
- Ćwiczenia oddechowe „ chmurki”. Na stolikach leżą dwa przykryte serwetkami obrazki. Zadaniem dzieci jest zdmuchnąć „ chmurki”, tak, aby całkowicie odkryć obrazki – planety.
- Prezentacja dwóch planet – pięknej i zanieczyszczonej. Rozmowa na temat: CZYM RÓŻNIĄ SIĘ TE PLANETY? Rozważanie, na której z nich mieszkałoby się przyjemniej i dlaczego? Zabawa dramowa: wypowiedzi chorej planety.
- Słuchanie z nagrań CD – odgłosów przyrody: szum wody. śpiew ptaków, wiatru ). Gdy muzyka milknie, dzieci zachowują się jak chora planeta.
- Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem :EKOLOGIA.
- Hasła rozwiązywały dzieci, a teraz Ziemia zada pytania. Dzieci mają odpowiedzieć TAK lub NIE.
- w lesie głośno krzyczymy…
- opiekujemy się zwierzętami i ptakami zimą…
- samochody myjemy w rzece…
- szanujemy zieleń…
- oszczędzamy wodę i prąd…
- łamiemy gałęzie drzew…
- dbamy o czystość Ziemi…
- sadzimy młode drzewka…
8.Ziemia zwraca się do dzieci. Widzę i słyszę, że macie dużo wiadomości, szanujecie przyrodę, to przyrzeknijcie mi, że nie będziecie robić tego co mnie smuci i boli.
9.Dzieci odpowiadają: MY JESTEŚMY DZIECI ŚWIATA, NIEBA, SŁOŃCA, ZIEMI, LASU, WODY. I NADESZŁA TAKA CHWILA, KTÓRA ŁĄCZY PRZYJACIÓŁ PRZYRODY.
10.Dzieci stają w rządku i składają przysięgę .Przedstawiciel LOP czyta tekst ślubowania:
- PRZYRZEKAMY, ŻE NIE BĘDZIEMY MĘCZYĆ OWADÓW, PTAKÓW, ZWIERZĄT!
- PRZYRZEKAMY, ŻE NIE BĘDZIEMY NISZCZYĆ DRZEW ANI KWIATÓW!
- PRZYRZEKAMY, ŻE W LESIE BĘDZIEMY ZACHOWYWAĆ CISZĘ I SPOKÓJ!
- PRZYRZEKAMY, ŻE BĘDZIEMY DOKARMIAĆ PTAKI ZIMĄ!
- PRZYRZEKAMY ZAWSZE CHRONIĆ PRZYRODĘ!
11.Każde dziecko otrzymuje legitymację LOP, przyjaciela przyrody.
12.Wspólnie z rodzicami sadzenie różnych nasion drzew do doniczek z ziemią.
scenariusz opracowała: MAŁGORZATA RADOMSKA