Temat: Las – domem zwierząt
Cele ogólne:
- Zna nazwy zwierząt, które mieszkają w lesie;
- Wie jak należy się zachować w lesie.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- Rozwija umiejętności aktywnego słuchania wiersza;
- Zapoznaje się ze zwierzętami leśnymi;
- Utrwala zasady jak prawidłowo należy zachowywać się w lesie;
- Potrafi rozwiązywać zagadki tekstowe;
- Poprawnie wypowiada się na dany temat;
- Słucha poleceń nauczyciela;
- Liczy do 5 oraz według własnych możliwości;
- Potrafi klasyfikować według poleceń nauczyciela;
- Zna maści zwierząt (kolory);
- Współdziała w grupie.
Formy:
- Indywidualna
- Grupowa
Metody:
- Słowna
- Aktywizująca
- Praktyczna
Środki dydaktyczne:
- Wiersz pt. „Wycieczka” W. Scisowskiego;
- Tablica, kreda;
- Zagadki o zwierzętach;
- Zdjęcia zwierząt;
- Kartki papieru (kontur zwierząt);
- Kredki.
Przebieg zajęć:
I. Dzieci siadają w kole. Nauczyciel czyta im wiersz pt. „Wycieczka” W. Scisłowskiego:
Był las, proszę Was –
i do tego lasu
dla zabicia czasu
przyszło młodzieńców
dziewięciu.
Pierwszy – wyrzeźbił nożem
swoje nazwisko w korze.
Drugi – gdy tylko przybył,
skopał niewinne grzyby.
Trzeci – wesołość wzniecił,
bo porozrzucał śmieci.
Czwarty – wrzeszczał jak goryl,
echo gra do tej pory.
Piąty – z wiatrówką w dłoni
zaczął wiewiórkę gonić.
Szósty – tak się rozgniewał,
że tłukł butelki o drzewa.
Siódmy – w zabawy szczycie,
podpalił leśne poszycie.
Wreszcie dwaj pozostali
gałęzie łamali.
A las,
proszę Was,
westchnął sobie żałośnie.
- Ja wyrosłem pięknie!
Ale co z nich wyrośnie.
II. Po przeczytaniu wiersza, dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela:
- ilu młodzieńców przyszło do lasu?
- jak każdy z nich się zachowywał?
- czy uważacie że takie zachowanie jest odpowiednie?
- czy wy również tak się zachowujecie?
- jaki powinniśmy zachowywać w lesie?
III. Nauczyciel wprowadza dzieci w świat zwierząt leśnych. Poprzez zagadki tekstowe dzieci próbują odgadnąć podstawowe zwierzęta leśne:
Zając
Krótki ogon, długie uszy
- nie ma go w przedszkolu.
Żyje sobie w leśnej głuszy,
lub kica po polu.
Jeleń
Na wysokich nogach,
z dużymi rogami,
po leśnych mknie drogach,
staje za drzewami.
Jeż
Mieszka w lesie lub na łące,
pogłaskać się nie da.
Gdy się boi stawia kolce,
nocą lubi biegać.
Wilk
Ogon, uszy ma i kły
- psa daleki krewny.
W bajkach tylko bywa zły,
w lesie jest potrzebny.
Wiewiórka
To rude zwierzątko,
w dziupli sobie mieszka.
Skacze po gałęziach,
kocha się w orzeszkach.
Niedźwiedzie
Duże i piękne są te zwierzęta,
w wysokich górach, w lasach mieszkają.
Żadne z nich zimnych dni nie pamięta,
bo wszystkie smacznie je przesypiają.
IV. Dzieci podają inne zwierzęta leśne jakie znają. Nauczyciel wiesza na tablicy ich zdjęcia. Dzieci razem z nauczycielem przeliczają zdjęcia wywieszone na tablicy. Klasyfikują według poleceń np. małe, duże zwierzątka; zasypiające na zimę; skaczące itp.
V. Pogadanka na temat jak trzeba zachowywać w lesie. Dzieci wymieniają swoje pomysły, nauczyciel dopowiada i zapisuje na tablicy.
VI. Zabawa naśladownicza - nauczyciel dzieli dzieci na 4 grupy. W pierwszej grupie wychowankowie zamieniają się w niedźwiedzie, w drugiej w jeże, w trzeciej w zajączki, zaś w czwartej w wilki. Ich zadaniem jest za pomocą dramy naśladowanie ruchów zwierząt.
VII. Dzieci otrzymują od nauczyciela kontury zwierząt. Ich zadaniem jest dobranie odpowiedniego koloru i pokolorowanie tych zwierząt zgodnie z ich maścią.
Opracowała:
Anna Szulęcka